حرف دل
راه تو خون می طلبد مرد کیست؟

مهم ترین وظیفه
"شناخت و انجام وظیفه" است.
فصلهای دلاوارنامه
پستوی دلنوشته ها
ختم صلوات
ذکر صلوات جهت تعجیل در فرج حضرت صاحب الامر "ارواحنا فداه"






کاتب
قدمهای بر چشم دلاوار
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
قدمهای امروز :
قدمهای دیروز :
قدمهای این ماه :
قدمهای ماه قبل :
کل قدمها :
آخرین قدمها :
  
دلاوارنامه
كد لوگوی دلاوارنامه برای وبلاگ شما
جستجو در دلاوارنامه

دوستان دلاوار
حلقه معرفت
سید جلال الدین حسینی (واعظ)
محیط مذهبی
کلبه فقه و حقوق
داهول
هشتمین ستاره
صمصام علوی
تنهایی...عشق
منتظران آفتاب
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
افلاکیان
لشگریان عشق
دست نوشته های یک نسل سومی
عصر ظهور
نوبهار دلها
مهندس مسلمان
مکائد ابلیس
پلاک هشت
پا به پایِ ماه
افسران امام خامنه ای
جا مانده از...
نسل حضور
عروس خورشید
قصه انتظار
کوثر بی کرانه
می نویسم برای مظلومیت آقام سید علی
راه نزدیک
غروب طلائیه
طلبه پاسخگو
بار امانت
سهم من
کجایی سبزترین بابای دنیا؟
میثم تمار
جای خالی...
وارثان انتظار
دلنوشته های یک بچه +
اسطوره های آسمانی
پیام شهبند
طرحی نو
محراب یار
پشت خاکریز
بالاتر از بالاترین(طنزهای سیاسی)
سراج
والعاقبة للمتقین
همسفرشهدا
المرأة ریحانه
بهشت دور نیست
این روزها که میگذرد
الهم عجل لولیک الفرج
تسنیم-تبریز
به سردی فرات
میقات
شرف دست همین بس که نوشتن با اوست
اشعار عاشورایی
خاکریز انتظار
شهر لاله ها
یک قدم تا خدا
خورشید
بصیرت
ضجه های زنی خسته

پیوندهای روزانه
دلاوارنامه
كد لوگوی دلاوارنامه برای وبلاگ شما
آخرین دلنوشته ها
که روی توبه ندارم...
الله اکبر از این مردم...
نامه یک دوست عزیز به علی عزیز...(فرزند شهید احمدی روشن)
لاحول ولا قوة الا بالله...(از دلاوارنامه)
صــــــــــــــــــــــــبر استــــــــــــــ...(از دلاوارنامه)
عشق و چمران...
اینو دوباره گذاشتم..برای تویی که به عشق غیر خدا گفتی نه...
نفسی در هوای خامنه ای..
پیکان + پهپاد
معامله به این میگن...
حســـــــین...2(از دلاوار)
حســـــــین...(از دلاوار)
یا حسینامون بوی حسن میده
بدون عنوان!!!
کوتاه اما...
یه روز بارونی
پرندگان را بنگر...(از دلاوارنامه)
تا تو را فهمیده ام...(از دلاوارنامه)
حب دنیا و ذکر و دامن! درویش!!!(مخصوص آقایان؛ برای گرفتن رمز پیام بگذارید و آدرس وبلاگ یا ایمیلتان را قرار دهید)
عشقم تویی...(از دلاوارنامه)
از عید فطر تا عرفه...عید قربان بر همه شما عزیزان مبارکباد
شکارچی شنبه و یک حبه قند...جاهدوا باموالکم
آیت الله شاه آبادی: امام موسی صدر زنده است و به زودی به ایران باز میگردد.
حرم هستی...(از دلاوارنامه)
گرما تویی...(از دلاوارنامه)
هوس دل...(از دلاوارنامه)
دل دارم...(از دلاوارنامه)
استاد عزیز و گرامی جناب آقای دکتر مسعود درخشان و قیام وال استریت
دلم گم کرده راهش را...(از دلاوارنامه)
دور هم خوش میگذره...نه؟

یقین چیست و راه های رسیدن به یقین كدام است؟


راغب اصفهانی در معنای یقین می گوید: یقین از صفات علم است و آن عبارت است از این كه دلِ آدمی و فهم انسان آرامش و سكون پیدا كند، با توجه به این كه حكم مورد یقین ثابت و محقق است.
امام رضا(ع) می فرماید: ایمان یك درجه بالاتر از اسلام و تقوا یك درجه بالاتر از ایمان و یقین یك درجه بالاتر از تقوا است و میان بندگان چیزی كم تر از یقین تقسیم نشده است.  در حدیثی امام علی(ع) یقین را به تسلیم واقعی معنا كرد و فرمود: التسلیم هو الیقین.
مرحوم علامه مجلسی می گوید: یقین دارای سه مرتبه است: علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین كه این سه مرتبه با یك مثال روشن می شود: علم الیقین به آتش، مشاهدة آن توسط دود است و عین الیقین دیدن حجم واندازة آتش است و حق الیقین سوختن در آن است.  این سه اصطلاح...

منابع بیشتر:

 

 در قرآن مجید در سورة تكاثر و واقعه آمده است. امام باقر(ع) توكل بر خدا و تسلیم در برابر ذات پاك او و رضا به قضای الهی و واگذاری تمام امور به خداوند را از آثار یقین ذكر كرده است.

یقین، رسوخ و ثبات افکار و عقاید در قلب می‏باشد؛ ثباتی که تزلزل در آن راه ندارد. امیرالمومنین، علی بن ابی طالب«علیه السلام» در باره یقین فرمودند:«الیقین هو التصدیق، و التصدیق هو الاقرار، و الاقرار هو الاداء و الاداء هو العمل؛(1) یقین، تصدیق و قبول کردن است، و قبول کردن اعتراف کردن است و اعتراف نمودن آماده شدن برای به جا آوردن است و به جا آوردن عمل است».
بر اساس این بیان در واقع میوه یقین همان حقیقت عمل است، که پس از ایمان به اسلام و رسول‏الله«صلی الله علیه وآله» و امامان«علیهم السلام» حاصل می‏شود و هر فردی در حد یقین و باور خود تسلیم خدا و رسول بوده، به آنچه فرموده‏اند، عمل می‏کند.

قرآن مجید راه رسیدن به یقین را عبادت می داند: واعبد ربّك حتی یأتیك الیقین؛ پروردگارت را عبادت كن تا به یقین برسی.  بدون عبادت ممكن نیست كسی به یقین نائل آید. منظور از عبادت، حركات و سكنات ظاهری نیست بلكه حقیقت عبادت و بندگی خدا است كه در آن صورت غیر خدا در انسان جای ندارد. از این رو از رسول خدا(ص) نقل است كه : اگر نبود شیاطینی كه اطراف دل های بنی آدم را احاطه كرده اند، آن ها حقایق ملكوت آسمان ها و زمین را مشاهده می نمودند؛  یعنی گناه و رذایل اخلاقی مانع رسیدن به مقامات معنوی، از جمله یقین می شود.

Image Hosted by Free Picture Hosting at www.iranxm.com

راه های استحکام ایمان و یقین چیست ؟با استفاده از روایات بیان کنید.

یکی از مهم‏ترین عوامل ایمان آفرین و یقین‏آور، عبودیت واقعی خداوند تعالی است. از این رو خصوصیات یک عبد واقعی را باید بدانید و سپس آن را به کار گیرید تا در سایه دانستن و عمل کردن، ایمانتان محکم گردد.
خصوصیات بنده واقعی خدای تبارک و تعالی:
1- شناخت خدا:امام رضا(ع) می‏فرمایند:«اول عباده الله معرفته...» اولین مرتبه عبادت خدا معرفت و شناخت خدا می‏باشد بنابراین یک بنده واقعی اول باید شناخت خدا پیدا کند.
برای آگاهی بیشتر ر.ک:توحید، استاد مطهری.
2- ایمان به خدا:از شناخت و اعتقاد بالاتر و با ارزش‏تر ایمان به خدا می‏باشد امام علی(ع) می‏فرمایند:«الایمان شجره اصلها الیقین...» ایمان درختی است که ریشه آن یقین است پس بر حسب این روایت ریشه ایمان همان یقین قلبی است نه صرف اعتقاد و شناختی که در معرض رد واثبات است و در روایتی دیگر امام رضا(ع) می‏فرمایند:«لا عباده الا بیقین» عبادتی نیست مگر با یقین پس اصل شجره ایمان یقین است و یقین قوام بخش عبادت واقعی است در نتیجه ایمان به خدا عبادت واقعی را محقق می‏سازد بنابراین بنده واقعی خدا باید علاوه بر شناخت خداایمان به خدا هم داشته باشد این نکته قابل ذکر است که مهمترین چیزی که ایمان را در قلب پا برجا و مستحکم می‏کند ورع است که در کلام امام صادق(ع) آمده:«سئل الصادق(ع) ما الذی یثبت الایمان» قال:الذی یثبته فیه الورع والذی یخرجه منه الطمع» از حضرت سؤال شد چه چیزیایمان را در قلب تثبیت می‏کند؟فرموند:چیزی که ایمان را در قلب تثبیت می‏کند ورع (اجتناب از معاصی و شبهات حرام) می‏باشد و چیزی که ایمان را از قلب خارج می‏کند طمع (نسبت به گناهان و انجام معاصی) می‏باشد.
3- شناخت دستورات خدا:شناخت دستورات خدا بعد از شناخت و ایمان به خدا شناخت فرستادگاه الهی را نیز می‏طلبد زیرا اول باید آنها را بشناسیم تا بعد به رسالت آنها پی ببریم و در زمان غیبت امام معصوم(ع) به شأن و رسالت علما و فقهای عظام واقف گردیم که در این باب ازجهت نظری و بحث‏های کلامی و اعتقادی باید به بحث نبوت و امامت رجوع کرد ولی از جهت صرف شناخت دستورات عملی کافی است که به رساله‏های علمیه مجتهدین کرام رجوع شود بنابراین بارجوع به رساله می‏توان واجب و حرام الهی را شناخت تا این ویژگی دیگر بنده واقعیخدا تحقق یابد.
4- ترجیح دستورات خدا:دستورات خدا را باید بر دستورات نفس شیطان و هر چیز دیگری در عمل ترجیح داد امام سجاد(ع) می‏فرمایند: «من عمل بما افترض الله علیه فهو من اعبد الناس» ؛ هر کس به آنچه خدا بر او واجب کرده عمل کند از عابدترین مردم می‏باشد.
امام علی(ع) می‏فرمایند: «لا عباده کاداء الفرائض» ؛ هیچ عبادتی مثل انجام واجبات نیست. بنابراین انجام واجبات و ترک محرمات بر هر چیزی ترجیح دارد و نشانه دیگری از بندگی واقعی خدا می‏باشد.
5- استقامت در بندگی:بندگی خدا مادام العمری و همیشگی است خداوند تبارک و تعالی به پیامبر اکرم(ص) در قرآن چنین خطاب می‏کند: «فاعبده واصطر لعبادته...» او را عبادت کن و در راه پرستش او شکیبا باش، (مریم، آیه 65).
خستگی و عبادت و بندگی مقطعی از ساحت بنده واقعی خدا بدور است حضرت علی(ع) می‏فرمایند: «دوام العباده برهان الظفر بالسعاده» ؛ عبادت دوام دار و همیشگی دلیل قاطع ظفر و دستیابی به سعادت و خوشبختی است، (الغرر والدرر، باب العباده، ص 24 و 318).
این نکته درخور یادآوری است که مراد از عبادت فقط نماز و روزه نیست بلکه یعنی طاعت و فرمانبرداری از دستورات خدا که در مرحله اول فصل واجبات وترک محرمات است زیرا مولا علی(ع) می‏فرمایند: «غایه العباده الطاعه» ؛ نهایت عبادت طاعت است، (همان، 30). بنابراین بندگی و سرسپردگی دائم نسبت به خدای تعالی از ویژگی‏های مهم بنده واقعی خدا می‏باشد.
6- بندگی با آزادگی:بنده واقعی خدا باید به حدی برسد که فقط لذت و محبت و عشق او را به بندگی وادارد از شوق بهشت و ترس جهنم آزاد باشد.
امام صادق(ع) می‏فرمایند: «ان العباد ثلاثه:قوم عبدوا الله عزوجل خوفافتلک عباده العبید و قوم عبدوالله تبارک و تعالی طلب الثواب فتلک عباده الاجراء و قوم عبدوا الله عز و جل حبا له فتلک عباده الاحرار و هی افضل العباده ؛ بندگان سه گونه‏اند:
1- گروهی از روی ترس (از جهنم و عذاب الهی) خدای عز وجل راعبادت می‏کنند کهاین عبادت از آن بردگان می‏باشد.
2- گروهی با دل‏خواهان ثواب (و دریافت پاداش و بهشت) خدای تبارک و تعالی را عبادت می‏کنند که این عبادت ازآن مزدبگیران می‏باشد.
3- گروهی به خاطر حب وعشق (حق‏تعالی) خدای عزوجل را عبادت می‏کنند که این عبادت، بهره آزادگان (و وارستگان از بند غیرعشق) می‏باشد و همین عبادت هم برترین عبادت‏ها می‏باشد، (میزان‏الحکمه، ج 6، ص 17، روایت 11346).
تذکر:این قسم اخیر عبادت را نباید از خود انتظار داشت زیرا وصول به آن حال بلند معنوی، سال‏های دراز و پیاپی را می‏طلبد البته اگر انسان استقامت در بندگی داشته باشد به مرور زمان شمه‏ای از آن حال را در خود می‏یابد. در این قسم اخیر نه تنها عبادت از ریا و عجب خالص است بلکه از ترس جهنم و اراده ثواب هم خالص است آزاد از هر قید غیرخدایی است).
7- چشم به کرم خدا نه عمل خود:بنده واقعی خدا همیشه خود را مقصر می‏بیند و عمل خود را به هیچ می‏انگارد برای عمل خود قدری قائل نیست و پیوسته چشم به کرم کریم دوخته نه از غرور عمل باد در پوست انداخته امام صادق(ع) می‏فرمایند: علیک بالجدولا تخرجن نفسک من حد التقصیر فی عباده الله تعالی و طاعته، فان الله تعالی لایعبد حق عبادته ؛ بر تو باد کوشیدن (و جد و جهد در عبادت) و نفس تو از حد تقصیر در عبادت و طاعت خدای تعالی خارج نشود (و خویش را مقصر بداند) زیرا خداوند تعالی آن گونه که شایسته پرستش است عبادت نمی‏شود، (همان، ص 25، روایت 11407).
اینها پاره‏ای از خصوصیات مهم بنده واقعی خدا می‏باشد که فقط با عمل دقیق به آن می‏توان بنده واقعی حضرت دوست شد.

1) نهج البلاغه، حکمت 120


فصل : گوناگون,
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic