حرف دل
راه تو خون می طلبد مرد کیست؟

مهم ترین وظیفه
"شناخت و انجام وظیفه" است.
فصلهای دلاوارنامه
پستوی دلنوشته ها
ختم صلوات
ذکر صلوات جهت تعجیل در فرج حضرت صاحب الامر "ارواحنا فداه"






کاتب
قدمهای بر چشم دلاوار
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
قدمهای امروز :
قدمهای دیروز :
قدمهای این ماه :
قدمهای ماه قبل :
کل قدمها :
آخرین قدمها :
  
دلاوارنامه
كد لوگوی دلاوارنامه برای وبلاگ شما
جستجو در دلاوارنامه

دوستان دلاوار
حلقه معرفت
سید جلال الدین حسینی (واعظ)
محیط مذهبی
کلبه فقه و حقوق
داهول
هشتمین ستاره
صمصام علوی
تنهایی...عشق
منتظران آفتاب
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
افلاکیان
لشگریان عشق
دست نوشته های یک نسل سومی
عصر ظهور
نوبهار دلها
مهندس مسلمان
مکائد ابلیس
پلاک هشت
پا به پایِ ماه
افسران امام خامنه ای
جا مانده از...
نسل حضور
عروس خورشید
قصه انتظار
کوثر بی کرانه
می نویسم برای مظلومیت آقام سید علی
راه نزدیک
غروب طلائیه
طلبه پاسخگو
بار امانت
سهم من
کجایی سبزترین بابای دنیا؟
میثم تمار
جای خالی...
وارثان انتظار
دلنوشته های یک بچه +
اسطوره های آسمانی
پیام شهبند
طرحی نو
محراب یار
پشت خاکریز
بالاتر از بالاترین(طنزهای سیاسی)
سراج
والعاقبة للمتقین
همسفرشهدا
المرأة ریحانه
بهشت دور نیست
این روزها که میگذرد
الهم عجل لولیک الفرج
تسنیم-تبریز
به سردی فرات
میقات
شرف دست همین بس که نوشتن با اوست
اشعار عاشورایی
خاکریز انتظار
شهر لاله ها
یک قدم تا خدا
خورشید
بصیرت
ضجه های زنی خسته

پیوندهای روزانه
دلاوارنامه
كد لوگوی دلاوارنامه برای وبلاگ شما
آخرین دلنوشته ها
که روی توبه ندارم...
الله اکبر از این مردم...
نامه یک دوست عزیز به علی عزیز...(فرزند شهید احمدی روشن)
لاحول ولا قوة الا بالله...(از دلاوارنامه)
صــــــــــــــــــــــــبر استــــــــــــــ...(از دلاوارنامه)
عشق و چمران...
اینو دوباره گذاشتم..برای تویی که به عشق غیر خدا گفتی نه...
نفسی در هوای خامنه ای..
پیکان + پهپاد
معامله به این میگن...
حســـــــین...2(از دلاوار)
حســـــــین...(از دلاوار)
یا حسینامون بوی حسن میده
بدون عنوان!!!
کوتاه اما...
یه روز بارونی
پرندگان را بنگر...(از دلاوارنامه)
تا تو را فهمیده ام...(از دلاوارنامه)
حب دنیا و ذکر و دامن! درویش!!!(مخصوص آقایان؛ برای گرفتن رمز پیام بگذارید و آدرس وبلاگ یا ایمیلتان را قرار دهید)
عشقم تویی...(از دلاوارنامه)
از عید فطر تا عرفه...عید قربان بر همه شما عزیزان مبارکباد
شکارچی شنبه و یک حبه قند...جاهدوا باموالکم
آیت الله شاه آبادی: امام موسی صدر زنده است و به زودی به ایران باز میگردد.
حرم هستی...(از دلاوارنامه)
گرما تویی...(از دلاوارنامه)
هوس دل...(از دلاوارنامه)
دل دارم...(از دلاوارنامه)
استاد عزیز و گرامی جناب آقای دکتر مسعود درخشان و قیام وال استریت
دلم گم کرده راهش را...(از دلاوارنامه)
دور هم خوش میگذره...نه؟

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اول و قبل از هر چیز بخونید متن بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولین صنعت خودرو را(در ادامه مطلب).

بعد به این سوال ها پاسخ بدید:

1. اگه همه اساتید دانشگاهی از بالا تا پایین تا حالا می گفتند که باید تعرفه خودرو بیاد پایین و واردات اون آزاد بشه و مجلس هم با اون اقتصاد دان های با سوادش هم این کار رو کرد، مشکل کجاست که رهبری میگه دارید اشتباه می کنید؟

الف- رهبری بدون آگاهی و علم صحبت کردند؟

ب- اساتید دانشگاه و اقتصاددان های ما روی علم و آگاهی حرف نمی زنند؟

ج- من و شما نمی فهمیم؟

د- موضوع چیز دیگری است؟

بیانات در بازدید از توانمندیهاى صنعت خودروسازى

 بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

ان‌شاءاللَّه سال نو بر همه‌ى شما عزیزان مبارك باشد؛ مدیران بخش صنعت و فعالان فكرى و عملى در این بخش بسیار مهم. امیدواریم كه خداوند متعال به شماها توفیق بدهد و بتوانید در این عرصه‌اى كه نقش بسیار زیادى دارد در پیشرفت كشور، با فعالیتتان، با ابتكارتان، با شوقِ همراه با ایمان كه در شما هست، كشورتان را و ملتتان را پیش ببرید و سرافراز كنید.

دیدار امروز من یك معناى نمادین هم دارد؛ علاوه بر اینكه دیدار از یك بخش قابل توجه و مهمى هست. مضمون مورد نظر ما این است كه ما توجه بدهیم به اهمیت صنعت در پیشرفت كشور. منظورمان از صنعت، صنعت جوشیده‌ى از ذهن و فكر و ابتكار و ایمان خود شماست. معتقدیم كه صنعت تأثیر بسیار اساسى‌اى دارد در پیشرفت كشور؛ یعنى در واقع عنصر اصلىِ پیشرفته محسوب شدن یك كشور و لوازمى كه دارد، پیشرفت در صنعت است؛ با شرایطِ در جاى خود معین شده‌اى كه مربوط میشود به افكار و عقاید و ایمانهاى ملت ما و شما عزیزان.

 یك توهم خطرناكى در ذهنها وجود داشت، تزریق شده بود - شاید در بعضى از ذهنها هنوز هم این توهم وجود داشته باشد - و آن عبارت بود از توهم تقابل و تضاد میان عقلانى زیستن و توسعه‌یافتگى از یك طرف، و معنوى زیستن و اخلاقى زیستن از طرفى دیگر. باور شده بود براى بعضى كه اگر جامعه بخواهد عقلانى و عملگرا و رونده و شتاب‌گیرنده‌ى در راه پیشرفت زندگى بكند، ناچار است از اخلاقیات و معنویات و دین و خدا فاصله بگیرد! اگر به همبستگى اخلاقى فكر كردیم، به معنویات دل بسته بودیم، ملاحظه‌ى ضوابط و حدود دینى و اخلاقى را كردیم، ناچاریم از پیشرفته بودن كشور صرف‌نظر كنیم؛ از زندگى عقلانى چشم بپوشیم! یك چنین توهمى وجود داشته. دلائل تاریخى روشنى هم دارد این گمان؛ این گمان باطل، و دلائل جامعه‌شناسى هم دارد.

 آنچه كه ما میخواهیم بر آن پا بفشاریم، این است كه جمهورى اسلامى و حاكمیت دین و اسلام این توهم را ابطال كرده. ما میخواهیم و میتوانیم هم عقلانى و منطقى و علمى و پیشرفته زندگى كنیم، هم در عین حال متمسك به ارزشهاى اخلاقى خودمان و پایبند به ایمان دینى خودمان و عامل به فرائض و لوازم زندگى مذهبى خودمان باقى بمانیم؛ بلكه در این جهت هم پیشتر برویم.

 اسلام كه دین معنویت است، دین علم هم هست. جامعه‌ى اسلامى در قرنهاى چهارم و پنجم هجرى پیشرفته‌ترین جوامع بشرى در زمان خودشان بودند. مفاخر علمى ما در آن دوران، همچنان مثل ستاره در آسمان دانش بعد از گذشت هزار سال میدرخشند؛ اما به دلائل خاص خود، ما ركود داشتیم؛ تنزل داشتیم.

 امروز حركت ما رو به جلو است؛ حركت جهشى است و باید اینجور باشد؛ هم در زمینه‌هاى علمى، هم در زمینه‌هاى معنوى و اخلاقى. صنعت میتواند یك صنعت پیشرفته باشد، در عین حال ملاحظات دینى، ملاحظات اخلاقى، ملاحظات انسانى در صنعت كاملاً رعایت بشود. ما میخواهیم شما صنعتگران كشورمان، مدیران صنعت، نماد این حقیقت باشید. پایبند به دین و در همان حال و به همان استناد، پایبند به پیشرفت جهشى صنعت.

 خب، ما در قضیه‌ى صنعت قانع نیستیم به آنچه كه تا امروز به دست آمده. اگرچه آنچه تا امروز به دست آمده، بسیار ارزشمند است؛ نه اینكه ارزش اینها را ندانیم، قدر اینها را نشناسیم، كوشش ارزشمندى كه در راه آن انجام گرفته، ندیده بگیریم؛ نه، اینها همه به جاى خود محفوظ، اما این آغاز كار است، آغاز راه است.

 ما در خصوص صنعت خودرو یك عقب‌افتادگى طولانى‌اى را آزمودیم و تحمل كردیم. هنر بزرگ شماها این است كه توانسته‌اید این عقب‌ماندگى طولانى را با همت خودتان قطع كنید؛ یعنى این حال چُرت و خواب و خواب‌آلودگى را كه تقریباً از بعد از ورود صنعت خودرو به كشور حدود سى سال طول كشیده، به هم بزنید. ما از سالهاى دهه‌ى 40 كه صنعت خودروسازى وارد كشور شده - در حدود سى سال تقریباً - همین‌طور درجا زدیم. در مرحله‌ى تقلید محض و تقلید صرف باقى ماندیم. نمیتوان مسئولین كشور را در دهه‌ى 60 مؤاخذه كرد؛ زیرا دهه‌ى 60، دهه‌ى انقلاب است، دهه‌ى دفاع مقدس است؛ به قول مسئول محترم، این سالن، سالن تسلیح رزمندگان است؛ همه‌ى خانه‌هاى ملت ایران در واقع به یك نحوى عقبه‌ى میدان جنگ بوده. دهه‌ى 60 را نمیشود مؤاخذه كرد؛ اما قبل از دهه‌ى 60 را، قبل از دوران انقلاب را، چرا؛ باید محاسبه كرد، باید مؤاخذه كرد. دوران حركت تقلیدى براى خودروسازى در كشورهائى كه خواستند خودروساز بشوند، چهار پنج سال است. چرا باید در اینجا این قدر طول بكشد؟ این گناه آن كسانى است كه به منافع كشور فكر نمیكردند؛ براى عزت كشور دل نمیسوزاندند؛ براى ضایع شدن و دور ریخته شدن سرمایه‌هاى مادى كشور اهمیتى قائل نبودند. اما در نظام جمهورى اسلامى از دهه‌ى 70 شما شروع كردید؛ خب، پیشرفت هم خوب بوده. امروز این موتور ملى كه از ایده و طراحى تا آخرین اجزائش را هنر ایرانى و سرانگشت ایرانى و فكر ایرانى و تلاش ایرانى ساخته، یك نماد عزت براى كشور است؛ این خیلى چیز پرمعنائى است. مسئله فقط این نیست كه ما توانسته‌ایم یك موتور خودرو تولید بكنیم؛ مسئله فراتر از اینهاست. امروز دنیا میدان مسابقه‌ى وسائل انواع موتورهاست و موتور خودرو به عنوان یك وسیله‌ى متعارف زندگى و جلو چشم و مورد استفاده‌ى همه، یكى از برجسته‌ترین اقلام است. توى این دنیاى پر كشمكش، شما توانستید هنر سرانگشتِ هنرمندِ ایرانى را اینجا نشان بدهید؛ این خیلى باارزش است. دل انسان خون میشود وقتى به یاد مى‌آورد كه ما در طول سالهاى متمادى در خودروهاى كشورمان - چه آنهائى كه از خارج مى‌آمده، چه آنهائى كه به‌ظاهر در داخل تولید میشده - موتورهائى كار میكرده كه یكسره بیگانه بوده؛ دیگران ساخته بودند؛ كارگر دیگرى این را ساخته. ما به جاى اینكه كارگر خودمان را به كار مشغول كنیم، از هنر او استفاده كنیم، به او سود برسانیم و كشور را پیش ببریم، در واقع به دیگران كمك كردیم. امروز بحمداللَّه این زمینه را شما فراهم كردید، این امكان را به وجود آوردید؛ این خیلى باارزش است. من از این كارِ خوب تقدیر میكنم؛ منتها همانطور كه عرض كردم، این گام اول است.

 یكى از شرایط توسعه‌ى یك كشور، استقلال صنعتى آن است. ما باید بتوانیم در همه‌ى زمینه‌هاى صنعتى بر پاى خودمان بایستیم؛ به فكر خودمان تكیه كنیم؛ توانائیهاى خودمان را به كار بگیریم. البته دنیا، دنیاى تبادل است؛ اما تبادل دوجانبه. تبادل؛ دادن و ستاندن. آن وقتى شما میتوانید در بازار تبادلِ صنعتى حرفى براى گفتن داشته باشید كه خودتان روى پاى خودتان در زمینه‌ى صنعت بایستید. ما این را میخواهیم؛ ما این را لازم داریم. ایران اسلامى شایسته‌ى این است؛ با این تاریخمان، با این میراث عظیم تمدنى‌مان، با این حركت مردمى، با این آمادگى جوانها، با این استعداد فراوان كه در كشور ما هست؛ ما این را لازم داریم. باید بتوانیم در بخش صنعت در دنیاى اسلام یك پرچم برافراشته به حساب بیائیم. و دنیاى اسلام استقبال خواهد كرد - حالا من بعد در زمینه‌ى مسئله‌ى صادرات كه یكى از مسائل اساسى ماست، اشاره میكنم - و دنیا نگاه كند به جمهورى اسلامى و ببیند كه این ملت با هوشمندى خود، با توانائیهاى خود، توانسته در این میدان این پیشروى‌ها را انجام بدهد.

 خب، چند تا نكته و مطلب در این زمینه هست كه عرض میكنم. یك مسئله این است كه ما اگر اهمیت میدهیم به صنعت داخلى - حالا در زمینه‌ى خودرو كه فعلاً محل كلام ماست و یا زمینه‌هاى دیگر - بایستى سیاست تعدیل بازرگانى خودمان را در این زمینه حتماً تنظیم كنیم. یعنى واردات بى‌رویه قطعاً ضرر خواهد زد. دستگاه‌هاى سیاستگذار كشور و كسانى كه سیاستهاى اجرائى را تنظیم میكنند، به این نكته باید توجه كنند. فراوانى و ارزانى چیز خیلى خوبى است، اما از آن مهمتر و بهتر، رشد صنعت داخلى است؛ قوام گرفتن صنعت داخلى است. این درست نیست كه ما به دلائل گوناگونى كه غالباً هم دلائل واهى است، دروازه را به روى واردات باز كنیم. من بارها به مسئولین - مسئولین گوناگون در بخشهاى مختلف دولتى - گفتم: اگر فلسفه‌ى شما، منطق شما براى افزایش واردات و تسهیل وارداتِ ساخته‌هاى صنعتى این است كه میگوئید كیفیت مصنوعات داخلى باید بالا برود، خب فشار را روى این بخش بگذارید. سیاستهائى وجود دارد كه میشود وادار كرد، مجبور كرد تولیدكننده‌ى داخلى را به اینكه كیفیت را ارتقاء بدهد. بدترین گزینه براى بالا بردن كیفیت داخلى این است كه ما راه را براى مصنوعات خارجى باز كنیم؛ این، بدترین گزینه است. گزینه‌هاى بهترى وجود دارد براى اینكه ما كیفیت را بالا ببریم.

 یك نكته‌ى دیگرى كه مهم است، مسئله‌ى تحقیق است؛ تحقیق و توسعه‌ى فناورى. امروز همه‌ى صنایع دنیا از جمله صنعت خودرو دانش‌محور است. مرتب دارند فكر میكنند، كار میكنند، تحقیق میكنند، پژوهش میكنند، براى اینكه این را كامل‌تر، بى‌عیب‌تر، زیباتر، كم‌مصرف‌تر، ارزان‌تر از آب در بیاورند. این جز با پیشرفت علمى، جز با تأمل و دقت و تحقیق، ممكن نیست. باب تحقیق را بایستى باز گذاشت. دستگاه‌هاى مختلف، كارخانجات صنعتى و مدیران صنعتى و مدیران دولتى مشرف بر صنعت، بر روى مسئله‌ى تحقیق باید خیلى تلاش بكنند. این كمك میكند به اینكه صنعت بتواند در شرایط سخت رقابتى، خودش را حفظ كند؛ در رقابت با رقباى پیشرفته زمین نخورد. این با تحقیق امكان‌پذیر است.

 یك مسئله‌ى مهم در باب صنایع ما و از جمله حالا صنعت خودرو، همین مسئله‌ى صادرات است. دستگاه‌هاى گوناگون دولتى باید تلاش بكنند تا بازار صادراتى را تأمین بكنند. این یكى از آن كارهاى بسیار حساس، بسیار هنرمندانه و مبتنى بر تلاشهاى متنوع و مركب چند جانبه است. بعضى از كشورهاى همسایه‌ى ما صادرات خودروشان در سال، میلیاردها دلار درآمد براشان دارد! این كار بسیار مهمى است؛ یعنى از اول باید حركت سازندگان خودرو ناظر باشد - حالا خودرو را من به عنوان یك نمونه‌ى بارز عرض میكنم، مجموعه‌ى صنایع از این قبیل است - كه باب صادرات باز بشود؛ یعنى از اول فكر بشود و دستگاه‌هاى دولتى، پیدا كردن بازارهاى صادراتى را یكى از اهداف خودشان قرار بدهند.

 یك مسئله هم مسئله‌ى محیط زیست است - كه من حالا اینجا در خلال گزارشها شنیدم كه به مسئله‌ى محیط زیست توجه میشود و میخواهم روى این مسئله تأكید كنم - یعنى یكى از شاخصهاى اساسى‌اى كه در ساخت موتورها و همه‌ى دستگاه‌هاى صنعتى باید مورد توجه باشد، مسئله‌ى محیط زیست است. تخریب محیط زیست، از آن چیزهائى است كه ضربه‌اش را یك ملت، یك منطقه‌ى جغرافیائى، گاهى همه‌ى دنیا در وقتى احساس میكنند كه دیگر قابل جبران نیست. مسئله‌ى محیط زیست، بسیار مسئله‌ى مهمى است. اسلام هم بر روى محیط زیست خیلى تكیه كرده است. حفظ محیط زیست، رعایت محیط زیست، این چیزى كه امروز دنیا به آن دست یافته، از جمله‌ى چیزهائى است كه جزو تعالیم اسلام است. این هم نكته‌ى بسیار مهمى است كه بایستى مورد توجه قرار بگیرد.

 من اگر بخواهم همه‌ى آن چیزى را كه در ذهنم هست در مورد كار شما برادران عزیز در یك جمله عرض بكنم، این است كه میخواهم بگویم: ابتكار شما، هوشمندى شما، تلاش و پیگیرى شما ضامن فرداى این كشور است؛ ضامن فرداى این ملت است. از كار خسته نشوید، از تلاش و پیگیرى خسته نشوید. ما كشورهائى را سراغ داریم كه بعد از ما وارد این میدان شده‌اند، الان جلوتر از ما هستند! به خاطر پیگیرى، به خاطر خسته نشدن از كار و اینكه مدیران ارشد، همت خودشان را مصروف این كرده‌اند كه كار را رها نكنند. یكى از نقیصه‌هاى عمده‌اى كه بنده در بعضى از دولتهامان در طول این سالها مشاهده كرده‌ام، پیگیرى نكردن و دنبال نكردن كارهاست. كار را با شوق و ذوق شروع میكنند، بعد نصفه‌كاره میماند! چرا؟ چون مدیران حمایت نمیكنند، پیگیرى نمیكنند؛ چه حمایت مالى، چه حمایت ادارى، حمایتهاى مدیریتى، تشویق، رسیدگى، برداشتن موانع جزئى از سر راه. گاهى یك مانع جزئى یك كار بزرگ را مدتها معطل میكند؛ تجربه‌ى انسان این را نشان میدهد. ما دیده‌ایم كارهاى بزرگى كه متوقف شده، بعد كه رفتیم سراغ كار كه چرا متوقف شده، فهمیدیم یك جا یك گیر كوچكى وجود داشته، همت نكردند این گیر كوچك را برطرف كنند، این جریان عظیم همین طور متوقف مانده. خوشبختانه دولت كنونى دولت فعالى است، دولت پیگیرى است، با همتند، حقاً دلسوزند، وزیر محترم هم جوان و پرنشاط و پرانگیزه است. امیدواریم ان‌شاءاللَّه كارها را به بهترین وجهى پیش ببرید.

 كشاورزى هم كه براى ما خیلى اهمیت دارد و از نظر من یك ركن اساسىِ قوام و حیات كشور ما است، بستگى دارد به صنعت. پیشرفت كشاورزى جز با پیشرفت صنعتى ممكن نیست. یعنى من كه رو صنعت تكیه میكنم، این نفى بخش كشاورزى نباید به حساب بیاید. این در واقع تأیید و كمك پیشرفت مجموعىِ كشور است كه از جمله بخش كشاورزى هم در آن هست. اصرار دارم بر اینكه بخش صنعت پیشرفت بكند و این پیشرفت هم با تحقیق، با به كار انداختن فكر و هوش سرشارى كه بحمداللَّه در شما جوانان عزیز هست، و سرانگشتان ماهر ایرانى، امكان‌پذیر است.

 من عرض بكنم به شما، خیلى از این كشورهائى كه امروز در زمینه‌ى صنعت نام‌آورند و در دنیا در واقع در ردیف اول قرار دارند، اطلاعات متقنى كه بنده دارم، این است كه سطح هوشى آنها از سطح هوشى متوسط كشور ما بسیار پائین‌تر است! منتها با پركارى و با تلاش فراوان توانسته‌اند پیشرفت بكنند. هوشمندى و برخوردارى از هوش و استعداد و ظرفیت ذهنى یكى از عوامل بسیار مهم است كه در ما هست. باید آن عنصر و عامل دوم را كه عامل كار و تلاش پیگیر و خسته نشدن است هم همراه بكنیم. بدانید كه در آن صورت، ان‌شاءاللَّه كشور حركت جهشى خواهد داشت، پیشرفت جهشى خواهد كرد و كارهاى بزرگ انجام خواهد داد؛ همچنانى كه امروز در بخشهاى متعددى ما مى‌بینیم كه كشور ما در مجموعه‌ى مثلاً ده كشور اول، هشت كشور اول قرار دارد. الان اینجا در یك موردى یكى از آقایان گفتند، جزو شش كشور دنیا هستیم كه این امكان را داریم و این كار را میتوانیم انجام بدهیم؛ اینها خیلى مهم است. این كشورى است كه از صنعت و ابتكار و خلاقیت و فعالیت در دوران پیش از انقلاب فرسنگها فاصله داشته است، امیدش را هم نداشته، اعتماد به نفس را هم نداشته است، امروز به اینجا رسیده؛ این خیلى مهم است. بنابراین راه براى شما باز هست و استعداد جهش فراوان است. از خداوند متعال خواستاریم كه ان‌شاءاللَّه شماها را توفیق بدهد و كمك بكند.

 این مسئله‌ى پیوند با دانشگاه را هم كه یكى از آقایان اشاره كردند، بسیار مهم است؛ بسیار مهم است. من چندین سال است كه به دانشگاه‌ها، به دستگاه‌هاى دولتى این سفارش را میكنم كه بین صنعت و بین دانشگاه یك ارتباط مستحكمى برقرار بشود. احتیاج داریم ما به اینكه در دانشگاه كانونهاى دانشى، مخصوص بخش صنعت و بخشهاى گوناگون صنعت، مثلاً مخصوص بخش خودرو به وجود بیاید كه پشتیبانى كنند.

 ان‌شاءاللَّه كه خداوند شماها را موفق بدارد و مشمول دعاى حضرت بقیةاللَّه (ارواحنا فداه) باشید و ارواح طیبه‌ى شهدا و روح مطهر امام بزرگوار از شما راضى باشند. امروز براى من روز خوبى بود؛ از دیدن این مجموعه‌ى تلاش و محصول تلاش، خرسند شدم و خدا را شاكر هستم و ان‌شاءاللَّه شما را دعا خواهم كرد.

    والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته‌

فصل : انقلاب ، امام و رهبری,
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic